۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۷۵۶۷۷۵

کتاب "آهوی گمشده" در نمایشگاه کتاب

کتاب
کتاب «آهوی گمشده» درباره نوجوانی ۱۶ ساله است که در جنگ تحمیلی به اسارت بعثی‌ها در آمده و ۲ سال و نیم مفقود ماند امسال در نمایشگاه کتاب عرضه شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «آهوی گمشده» درباره نوجوانی ۱۶ ساله است که در جنگ تحمیلی به اسارت بعثی‌ها در آمده و ۲ سال و نیم مفقود می‌ماند. یکی از نکات جالب درباره او این است که برادرش قبل از انقلاب یکی از کارکنان اداره ساواک بوده است.

زهره علی‌عسگری نویسنده کتاب «آهوی گمشده» که خاطرات حمید احمدی‌نیا آزاده دوران جنگ تحمیلی، در گفت‌وگویی درباره کتابش توضیح داد: حمید احمدی‌نیا در سن ۱۶ سالگی ر یک عملیات برون‌مرزی به اسارت بعثی‌ها در می‌آید. چون عملیات برون‌مرزی بوده، او و چند نفر از رزمندگان کم و سن و سال دیگر مفقود می‌مانند و اطلاعی از آن‌ها و هویتشان به خانواده‌هایشان داده نمی‌شود.

این نویسنده ادامه می‌دهد: احمدی‌نیا مدت ۲ سال و نیم مفقود بوده و خانواده‌اش هیچ اطلاعی از او نداشتند. با اینکه دوره اسارتش نسبت به دیگر اسرا کم بود، اما سختی‌های اسارت طور دیگری او را آزار داد.

او با بیان اینکه برادر این آزاده، قبل از انقلاب کارمند ساواک بوده، شرح داد: احمدی‌نیا به اردوگاهی برده شد که بیشتر بچه‌های کم سن و سال در آن نگه‌داری می‌شدند و بعثی‌ها برای شست‌شوی ذهن آن‌ها از یک سری ترفند استفاده می‌کردند که در کتاب شرح داده شده است.

علی‌عسگری با اشاره به اینکه در اردوگاه‌های دیگر یک نفر به عنوان ارشد و بزرگ‌تر اردوگاه انتخاب می‌شد، اضافه کرد: اما در این اردوگاه بچه‌ها بی‌بزرگ‌تر بودند و کسی نبود از آن‌ها حمایت کرده یا به نمایندگی از آن‌ها با بعثی‌ها مذاکره کند.

این نویسنده دفاع مقدسی بیان می‌کند: یکی از کارهایی که برای شست‌وشوی مغزی این بچه‌ها انجام می‌دادند، انتقال اسرای دارای مشکلات اخلاقی به این اردوگاه و هم‌نشینی آن‌ها با آن بچه‌های کم سن و سال بود. مثل کسانی که با کم‌ترین بهانه‌ای جاسوسی می‌کردند، برای رسیدن به بعضی از امتیازها مثل سیگار یا جای بهتر، به آسانی مسائل اخلاقی را زیر پا می‌گذاشتند و ...

علی‌عسگری قسمت جالبی از کتاب را این طور بازگو می‌کند: ایشان دوران انقلاب که کم سن و سال بودند، در مدرسه زمینه‌ای فراهم شد که تئاتر اجرا کردند. تئاتر داستان چند آهو است که در جنگل توسط یک پلنگ تهدید می‌شوند. تنها راه خلاصی از این پلنگ این است که یک آهو گیاهی سمی را بخورد و کاری کند پلنگ او را بخورد تا سم وارد بدن پلنگ شده و پلنگ بمیرد. این آهوی کوچک این کار را می‌کند. احمدی‌نیا نقش همین آهوی کوچولو را بازی می‌کرد.

این نویسنده می‌افزاید: عراقی‌ها فکر نمی‌کردند با یک بچه طرف هستند، فکر می‌کردند با یک مرد جنگاور طرف هستند که جرئت کرده و به جنگ آمده.

افرادی که علاقه‌مند به تهیه این کتاب از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند می‌توانند با مراجعه به غرفه پیام آزادگان واقع در راهروی ۱۰ غرفه ۱۹۵ شبستان مصلی امام خمینی(ره) تهیه کنند.

ارسال نظرات