۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۷۵۳۰۸۴
یادداشت؛

ارزشمند و حیاتی

ارزشمند و حیاتی
حضور مقام عالی دولت در هنگام بحران ها پر کننده خلأ بی دولتی گذشتگان است؛ امری لازم و حیاتی که هم برای مجریان مفید است و هم برای مردم رنج کشیده.

برای اولین بار نیست و ان‌شاءالله برای آخرین بار هم نخواهد بود که ریاست محترم جمهور با حضور در منطقه بحران زده، در کنار مردم قرار می گیرد و امور را بررسی می کند. حضور عالی ترین مقام اجرایی کشور در این زمان و مکان می تواند در فرایند خدمت رسانی و رفع مشکلات تسریع کند و تنفسی به جان مردم رنجکشیده باشد. سیل سیستان و بلوچستان با پهنه گسترده و حجم خسارت بالا، چندی است گریبان گیر مردم خوب جنوبشرق کشور شده و در شرایطی که توجه رسانه ها معطوف به امر انتخابات بود، سفر رئیس جمهور لنزها را بر این منطقه متمرکز کرد.

سفر چندساعته و گفتگو با مردم و شنیدن صدای آن ها، تصاویر و لحظات شیرینی داشت. هم صحبتی با مسؤولین و صاحب تصمیمان در طول سفر به همراه مشاهده وضعیت و سپس نشستن در محافل تصمیم گیری به رئیس جمهوری کمک خواهد کرد در جلسات هیأت دولت، تصمیماتی ملی برای منطقه بگیرد. تصمیمی که علاوه بر پشتوانه کارشناسی، مشاهده رئیس جمهور را نیز دارد.

این مهم را اگر با روحیه سکانداران سابق قوه مجریه مقایسه کنیم، فرسنگ ها تفاوت را مشاهده خواهیم کرد. دولتی که در سیل گلستان استانداراش نبود و رئیس دولت هم در دفتر کارش هم حضور نداشت چه برسد در میدان؛ حتی برای پوپولیسم و نمایش رسانه ای هم از سفرهای نوروزی خود در عید98 استنکاف نکردند.

حضور رئیس دولت در میدان رفع بحران، می تواند اقدامات ضربتی زیادی را صورت دهد که گره آن ها فقط به دست مقامات مافوق حل می شود؛ گاه برای حل یک بحران لازم است دستوراتی از بالا داده شود که حتی از عهده وزیر هم بر نمی آید چه برسد به فرماندار و استاندار منطقه بحران زده.

در واکنش به حضور رئیس جمهور در مناطق سیل زده، عده زیادی در یادداشت ها و مطالب خود وظایف رئیس جمهور و حل مسائل تورم را یادآوری کردند و از این حضور به «کار نمایشی» تعبیر کردند؛ فارغ از وصف نامناسب، باید تأکید شود حتی اگر حضور پرثمر آیت الله رئیسی نمایشی هم باشد اثر خود را دارد زیرا پس از خروج ترامپ از برجام و شکستن سبد و تخم مرغ دولت اعتدال، در همه امور داخلی با یک بی دولتی روبرو بودیم و با توجه به اینکه همه مدیران میانی و کارکنان دولت، همان کارکنان دولت قبل هستند لازم است تصور این بی دولتی از بین برود.

لازم است مردم لمس کنند که امور اجرایی فرمانده و مجری واحد دارد و کارکنان نیز بدانند مافوق آنها کیست و چگونه بر امور احاطه و نظارت دارد؛ گذر از بی دولتی امر مهمی است که در بحران ها بسیار لازم است اما در امور دیگری نیز به فرماندهی احتیاج است. مانند بازار شب عید که نیاز به نظارت و مداخله جدی دولت دارد.

ارسال نظرات