۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۷۵۶۲۶۹
رئیس نهاد نمایندگی رهبرانقلاب در دانشگاه ها:

باید با معارف قرآنی، گنبد آهنین فکری تمدن غرب را نابود کرد

باید با معارف قرآنی، گنبد آهنین فکری تمدن غرب را نابود کرد
حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: بر تمام اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غرب بر جهان سایه افکنده را با فناوری های قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی که صبح امروز با حضور علما، اساتید و طلاب و فضلای حوزه های علمیه در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد با اشاره به 200 مقاله رسیده به کنگره بین‌المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای مدظله العالی اظهار داشت: همه این مقالات به اندیشه های قرآن امام و قائد ما پرداخته است.

وی افزود: جهان اسلام و حرکت اسلامی با نزول قرآن، حرکت خود را آغاز کرد و تاسیس جامعه مدینه النبی آغاز تحقق قرآن در عالم بشریت بود که پیامبر گرامی اسلام برای هدایت بشریت تلاش های بسیاری کردند و با وجود بسیاری از آسیب ها اثر قرآن آنقدر عمیق و موثر برای بشریت بود که علی رغم محرومیت اکثریت جامعه از هدایت مفسران قرآن، شاهد انقلاب علمی در جهان بودیم.

رئیس نهاد نمایندگی رهبرانقلاب در دانشگاه ها بیان داشت: تمدنی در جهان رقم خورد که تمام تمدن های علمی و سیاسی و اقتصادی پیش از خود را در محاق قرار داد؛ به گونه ای که در قرن ششم تا هشتم شاهد جریان فزاینده علمی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه آثار عمل ابتدایی به قرآن را در چند قرن نخستین اسلام شاهد بودیم به سیر تطور جهان اسلام در گذرگاه های مختلف تاریخی اشاره و عنوان داشت: حیرت نامه، نوشته نخستین جهانگرد ایرانی و نشان دهنده تسخیر جان انسان ها توسط مبانی اسلامی و قرآنی بود؛ انسان شرقی وقتی با این تمدن مواجه می شد قالب تهی می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی ابراز کرد: در مواجهه با غرب و تمدن غربی شاهد روشنفکران احیاگر و کنشگرانی بودیم که عمل به قرآن و توجه به معارف قرآنی را انکار دستاوردهای بشری می پنداشتند و دنبال این بودند که آموزه های غرب و شرق را مخلوط کنند.

وی با بیان اینکه گروهی با اصالت قائل شدن دستاوردهای تمدن غربی به دنبال توجیه دینی و اسلامی بودند، اظهار داشت: گروهی به دنبال کشف علل عقب ماندگی تاریخی مسلمانان و کاوش گنجینه های تمدن خفته اسلام در سرزمین های اسلامی بودند.

باید با معارف قرآنی گنبد آهنین فکری تمدن غربی را نابود کرد

رئیس نهاد نمایندگی رهبرانقلاب در دانشگاه ها با بیان اینکه ما به دنبال مقابله با روش های مختلف استعماری تا اتفاقات جنگ ها و دوران مشروطه و انحرافات جریان واداده غرب گرا بودیم اظهار داشت: در پیام سیاسی امام خمینی(ره) قرآن و دعوت به این کتاب آسمانی اولین حرکت سیاسی امام خمینی برای رهایی اسلام از چنگال غرب است. در اندیشه های امام خمینی و رهبر انقلاب باور به قرآن و باور به تحقق وعده های قرآنی جایگزین وعیدهای بی پایه اندیشه هایی است که بر خلاف قرآن و بر پایه اندیشه ای مادی بنا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی اسلامی شدن علوم انسانی را مهمترین جلوه حرکت قرآنی در علوم انسانی دانست و بیان داشت: در علوم انسانی مبانی و پیشرفت ها، ابتدای علم را متحول کرده و این مهم موضوع بنیادی تفاوت علوم انسانی با سایر علوم است.

وی با بیان این که نزدیک ۵۰ درصد دانشجویان در حوزه علوم انسانی در حال تحصیل هستند، به فعالیت ها و رویکردهای صورت گرفته بعد از انقلاب در عرصه علوم انسانی اشاره و ابراز داشت: علی رغم اثبات ابطال و به چالش کشاندن نظریه های غربی، این مهم کمتر مورد توجه مجامع علمی کشور قرار گرفته است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبرانقلاب در دانشگاه ها در ادامه به برجسته ترین تحولات سیاسی جهان در ماه های اخیر اشاره و مقاومت مردم غزه را تجلی مقاومت و صبر قرآنی امت اسلام دانست و افزود: اسرائیل با این که چند برابر بمب های اتمی هیروشیما و ناکازاکی و در سایه حمایت و تایید و سکون و سکوت غربیان، غزه را مورد حمله قرار داده است اما غرب در مقابل مقاومت مردم فلسطین درمانده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی به فرازهایی از نامه امام خمینی (ره) به گورباچف اشاره و خاطرنشان کرد: امامی که دو سال پیش از فروپاشی شوروی را ندا داد، به تاریخ انقضای لیبرال دموکراسی در گذر زمان نیز تصریح کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبرانقلاب در دانشگاه ها در پایان ضمن تأکید بر اهمیت بازشناسی رسالت تاریخی، با بیان این که ایران اسلامی به قله های کرامت انسانی و حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است خاطرنشان کرد: الزامات نقش آفرینی در قله عقل و عدل جهانی نیازمند حضور پرشور و مخلصانه اساتید معارف اسلامی حوزه و دانشگاه است.

وی افزود: بر تمام اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غربی بر جهان سایه افکنده را با فناوری های قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند.

ارسال نظرات