۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۷۵۵۹۲۲
یادداشت؛

«راهیان پیشرفت» و انتظاری که از شورای عالی و مدیریت حوزه می رود

«راهیان پیشرفت» و انتظاری که از شورای عالی و مدیریت حوزه می رود
آشنایی روحانیون و وعاظ که دارای پایگاه اجتماعی و سطحی از مرجعیت در میان جامعه هستند، با دستاوردهای بزرگ کشور می تواند نقش سازنده ای در تحقق جهاد تبیین داشته باشند.

یکی از مهم ترین خبرهای چند روز گذشته آغاز به کار طرح بزرگی بود که مهندسین ایرانی در سریلانکا به ثمر رساندند و طی آن سازه های غول پیکر و تونل های عمیقی حفر کردند که شرکت های بزرگ ایتالیایی از انجام آن انصراف داده بودند. صادرات خدمات فنی و مهندسی به این صورت که شرکت های ایرانی بدون کمک گرفتن از متخصصان سایر کشورها، پروژه های بزرگی را رقم بزنند نشان از توان بالا و دانش مهندسی ایران دارد. این توان طی سالهای انقلاب اسلامی و به برکت حرکت سریع علمی کشور به وجود آمده و این حرکت همچنان ادامه دارد.

سازه ها و طرح های بزرگی نیز در داخل کشور به همت مهندسان داخلی اجرا شده است و طرح های بزرگ تری نیز در حال اجرا است؛ متروی تهران سازه ای بزرگ است که پیشروی آن تماما ایرانی است. صنایع موشکی که توانست پیشرفته ترین سامانه های دفاع پدافندی را سوراخ کند نیز با تلاش متخصصین و دانشمندان ایرانی رقم خورده است. نمایش و معرفی این دستاوردها از لازمه های جهاد تبیین است زیرا اگر قرار است به همگان نشان داده شود که ایران پیشرفت کرده و توان کشور افزایش یافته است، باید به مصادیق آن اشاره شود. کارخانه ها و پالایشگاه های عظیمی که در حال کار بوده و در دنیا مطرح هستند، به همراه صنایع نظامی که توانستند کشور را از خطر جنگ دور کنند، جلوه ای کوچک از پیشرفت های ایران پس از انقلاب است.

نقش مهم آشنایی روحانیت با دستاوردهای کشور در تحقق جهاد تبیین

انتهای هفته گذشته گروهی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب و نمایندگان آن با سفر به استان هرمزگان از صنایع نظامی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ناوچه های توقیفی و صنایع دریایی بازدید کردند و همگی بر ضرورت معرفی بیشتر عناصر پیشرفت ساز تأکید کردند. دولت به همراه بسیج دانشجویی از بودجه وزارت نفت اردوهای راهیان پیشرفت را راه اندازی کرده که پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از مقاصد آن است. بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا که وجودش سبب افزایش قیمت این میعانات در بازارهای دنیا شد، با تلاش متخصصین داخلی ساخته شده و نقش بزرگی در شکستن تحریم ها و حصول نتایج مهم در پی پیشرفت های علمی کشور داشته است. این پالایشگاه و پروژه های مشابه آن سهم مهمی در کاهش اثرات تحریم ها داشته و بعضا در سطح جهانی رتبه دار هستند.

در روزگاری که جهاد تبیین ضرورتی فوری و حتمی است اردوهای «راهیان پیشرفت» بخش مهمی از این تبیین است. تا زمانی که موشک های ایران در قلب سرزمین های اشغالی فرود نیامده بودند، شبهات زیادی وارد می شد که جمهوری اسلامی در توانایی موشکی خود اغراق می کند اما وقتی که این توانایی به نمایش گذاشته شد دیگر نه کسی حرف از «گزینه های روی میز» می زند و نه کسی موشکی را فوتوشاپ می داند.

آشنایی روحانیون و وعاظ که دارای پایگاه اجتماعی و سطحی از مرجعیت در میان جامعه هستند، با دستاوردهای بزرگ کشور می تواند نقش سازنده ای در تحقق جهاد تبیین داشته باشند. حتی اگر مخاطبین منابر را فقط قشر حامی انقلاب بدانیم، باید گفت که این سفرها و آشنایی ها ضروری است زیرا انقلابی ها هم در معرض توپخانه های رسانه ای دشمن هستند و در موارد زیادی به علت ناآشنایی به پیشرفت های حاصله در کلیت حرکت انقلاب احساس تردید می کنند.

جهاد تبیین در مقابل جنگ ترکیبی دشمن به اقدامات ترکیبی احتیاج دارد؛ در جوار بسیاری از شهر های بزرگ شرکت های کوچک اما پیشرفته ای در حال فعالیت در شهرک های صنعتی هستند که می توانند مقصد اردوهای دانش آموزی قرار گیرند.

 به طور روزانه اتفاقات مهمی که نمایانگر پیشرفت کشور است در حال وقوع بوده که می توان با انعکاس پرتوان رسانه ای آن ها، افسانه ناکارآمدی انقلاب را از بین برد. اردوهای «راهیان پیشرفت» بخش مهمی از جورچین مقابله با جنگ ترکیبی دشمن در جهاد تبیین است که باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

یک پیشنهاد به شورای عالی و مدیریت حوزه

شایسته است که شورای عالی حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دیگر بخش های حوزه با همکاری نهادها و دستگاه های ذی ربط، زمینه اعزام طیف های مختلف حوزوی در سطوح گوناگون به اردوهای راهیان پیشرفت را تمهید و تسهیل سازند تا روحانیت با دستی پر به کارزار جهاد تبیین قدم گذاشته و بتواند رسالت تبلیغی خود را در جهت دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در شرایط جنگ ترکیبی و رسانه ای دشمنان به درستی ایفا کند.

ارسال نظرات