۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۵۴۶۴۰
حجت الاسلام والمسلمین همتیان تبیین کرد؛

جایگاه رفیع ماه رمضان در کلام امام حسن مجتبی/لزوم رعایت حقوق دیگران

جایگاه رفیع ماه رمضان در کلام امام حسن مجتبی/لزوم رعایت حقوق دیگران
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روزه حقوقی دارد که رعایت حقوق آن در افزایش خاصیت این عمل مؤثر خواهد بود، از لزوم تبدیل به فرهنگ شدن رعایت حق و حقوق سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان، استاد اخلاق حوزه علمیه ظهر امروز در جلسه درس اخلاق خبرگزاری رسا، با بیان اینکه امام صادق (ع) در دهه آخر ماه رمضان دعای «اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَی مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ» را قرائت می فرمودند، اظهار داشت: در این دعا از خداوند می خواهیم که توفیق ادای حق ماه رمضان را به ما عنایت کند. در دعای دیگری از خدا می خواهیم که این ماه رمضان را آخرین رمضان عمر ما قرار نده اما اگر تقدیر چنین بود که عمر ما سر آید از خداوند رحمت الهی را درخواست می کنیم. 

وی در ادامه با بیان داستانی از ائمه معصومین(ع)، تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) عده ای جوان را دید که در ماه رمضان وقت خود را به بطالت می گذرانند که ایشان به آن افراد می فرماید خداوند ماه رمضان را مضمار قرار داده است که بندگان خدا باید در این ماه از این فیوضات و برکات بهره مند شوند و در طاعت الهی سبقت بگیرند. در گویش عرب به تربیت و تقویت اسب به این صورت که غذایی برای تقویت آن می دهند اما رفته رفته همان غذای مقوی را کم می کنند تا اسب چاق نشود، مضمار گفته می شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به کسانی که در مسابقه ماه رمضان سبقت گرفتند، بیان داشت: امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود انواع حقوق را بیان می کند که در خصوص حق روزه آن را حجابی بر زبان، گوش، چشم، دامن و دست انسان می داند که خداوند آن را قرار داده و اگر انسان این حجاب را پاره و روزه را رها کرده باشد در حق آن جفا شده است. انسان باید در این ماه اعضا و جوارح خود را کنترل کند و روزه حفاظی برای این اعضا است.

حجت الاسلام همتیان ادامه داد: پرهیز از مفطرات فقهی روزه به تنهایی برای روزه دار کافی نیست و کسی که می خواهد یک پله بالاتر برود باید سایر اعضایش نیز از امور لغو، پرهیز کنند و این روزه خاص است؛ در مرحله ای بالاتر روزه خاص الخاص قرار دارد که دل انسان هم باید روزه دار باشد.

وی از لزوم رعایت حقوق به عنوان یک فرهنگ سخن گفت و افزود: اگر ما این امر را تبدیل به فرهنگ کنیم که هر کس به حق خود راضی باشد و حقوق دیگران را ضایع نکنیم، بسیار مفید است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگه داشتن خواص عمل از خود عمل سخت تر است از این رو باید برای نگه داشتن دستاوردهای ماه رمضان تلاش فراوان صورت دهیم و عادت هایی ماند سحربیداری، نماز اول وقت، انس با قرآن و توسل به اهل بیت(ع) را نگه داریم.

ارسال نظرات