۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۷۳۴۰۱۵

مراسم بزرگداشت آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
آیین گرامیداشت شصت‌ و چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید حسین بروجردی‌(ره) با حضور قشرهای مختلف مردم، روحانیان، علما و فضلای حوزه برگزار شد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم شصت و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله بروجردی از مراجع عظام تقلید شب گذشته با حضور حوزویان و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
 
در این آیین حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت و از اعضای مجلس خبرگان رهبری و دیگر علما و شخصیت های استانی حضور داشتند.

در این آیین پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید و ذکر مصیبت، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و از خطبای کشور در سخنانی، مرحوم آیت‌الله بروجردی را در علم، اخلاق، رفتار و کردار وارث انبیای الهی توصیف کرد و اظهار داشت: آن فقیه والامقام بعد از عقل و علم به توحید رسید، مسائلی از توحید این شخصیت بزرگ نقل شده، او یک موحد کامل بود.

وی در ادامه با ذکر این نکته که توحید آیت‌الله بروجردی توحید ناب بود خاطرنشان کرد: او به این نتیجه رسیده بود که همه حقایق، معارف، واقعیت‌ها و مسائل الهی را باید از اهل بیت(ع) گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان نقش آیت‌الله بروجردی در رشد و بالندگی حوزه علمیه را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: در مدت ۱۶ سالی که این زعیم عالی‌قدر شیعه در قم بود، تعداد طلبه‌های این شهر به هفت هزار تَن رسید، و حوزه علمیه را به گونه‌ای پرورش داد که جوابگوی عصر و زمان باشد.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: مرحوم بروجردی، شاگردانی را تربیت کرد و به مناطقی از ایران و خارج فرستاد که اثرگذاری‌های ویژه‌ای داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان همچنین در بخشی از سخنان بیان کرد: آیت‌الله بروجردی برای روزگار خودش بود، با اوضاع ایران، اروپا، کشورهای عربی، هند، پاکستان و افغانستان آشنایی و شناخت عجیبی داشت و فرد عالمی نیز به نمایندگی از او در این مناطق فعالیت می‌کرد.

گفتنی است آیت‌الله سید حسین طباطبایی بروجردی از مراجع تقلید شیعه در سده چهاردهم، در ماه صفر سال ۱۲۹۲ هجری قمری در بروجرد به دنیا آمد.

پدرش سید علی طباطبایی، از علمای شهر و نسب وی با ۳۲ واسطه به امام حسن‌(ع) مربوط می‌شود.

این عالم ربانی ۶۷ سال مدیر حوزه علمیه قم و ۱۵ سال تنها مرجع تقلید شیعیان جهان بود.

وی در ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ در ۸۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

ارسال نظرات