۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۵۰۲۲۱۸
آیت الله علم الهدی:

تسبیح خداوند انسان را از گرفتاری ها نجات می دهد

امام جمعه مشهد گفت: انسان باید باور داشته باشد که نه تنها در قیامت، بلکه در دنیا نیز فریادرسی جز خدا وجود ندارد و اگر خدا مشکل ما را حل نکند، شخص دیگری قادر به حل آن نخواهد بود.
جلسه تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنکار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در ادامه جلسات روزانه تفسیر قرآن کریم که ایام ماه مبارک رمضان با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مهدیه مشهد برگزار می شود، به تسبیح خداوند در این سوره مبارکه اشاره و اظهار کرد: تسبیح خدا یعنی ما از نظر اعتقادی باور داریم که در کار خدا هیچ نقص و عیبی وجود ندارد و تمام مشکلات و ناتوانی هایی که در زندگی خود می بینیم، ناشی از وجود خود ماست.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: برخی همواره در زندگی شان به دنبال فرافکنی هستند و سعی می کنند علت مشکلات شان را در جایی غیر از وجود خودشان جستجو کنند اما اعتقاد و باورمندی صحیح این است که انسان در زندگی خود نه تنها کاستی های خود را به خدا نسبت ندهد، بلکه تمام خوبی ها را از جانب خدا بداند.

آیت الله علم الهدی تسبیح پروردگار را راه نجات بشر از گرفتاری ها قلمداد کرد و گفت: ذات مقدس پروردگار در مورد حضرت یونس(ع) می فرماید «فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» یعنی اگر یونس پیامبر(ع) تسبیح خدا را انجام نمی داد، تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند. ذکر «لاإله إلا انت، سبحانک إنی کنت من الظالمین» از اذکار مقدسی است که عرفا گفته اند مقامات انسان را اوج می دهد و حضرت یونس این ذکر را قرائت می کرد.

وی تصریح کرد: انسان باید باور داشته باشد که نه تنها در قیامت، بلکه در دنیا نیز فریادرسی جز خدا وجود ندارد و اگر خدا مشکل ما را حل نکند، شخص دیگری قادر به حل آن نخواهد بود.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که سوره حدید جزء سوره هایی است که با تسبیح پروردگار متعال آغاز می شود، افزود: مقصود خداوند از این که در نخستین آیه سوره حدید می فرماید«سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم» این است که نه تنها ذوی العقول، بلکه همه موجودات و حتی غیر ذوی العقول نیز خدا را تسبیح می کنند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که غیر ذوی العقول با زبان تکوینی به تسبیح پروردگار می پردازند، گفت: مرحوم شهید مطهری در تحلیل این مسأله می گوید تفسیر حکیمانه این است که موجودات نظر لوازم وجودی شان کامل هستند و انسان با دیدن آن ها خداوند را تسبیح می کند. این که موجودات نمایشگاه تسبیح و تنزیه خدا هستند، تسبیح با زبان تکوین است. تفسیر عارفانه نیز این است که تمام موجودات شعور دارند و خدا را تسبیح می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر رابطه انسان با اهل بیت(ع) برقرار نبود، ما از قرآن درک صحیحی نداشتیم چرا که دیگر معلمی برای آموختن این تعالیم نداشتیم و تمام امتیاز تشیع به این است که بسیاری از مفاهیم را مستقیما از ائمه(ع) شنیده است و بسیاری از مفاهیم دیگر را در نتیجه وابستگی به اهل بیت(ع) درک می کند./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات