۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۴۵۳۱۸۰

نگاهی به کتاب معاد و زندگی

کتاب معاد و زندگی از سوی مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است.
کتاب معاد و زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب معاد و زندگی نوشته محمدباقر شریعتی سبزواری در سال 1394 از سوی مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: مسأله مرگ و حوادث پس از آن، از روزگاران بسیار کهن همواره مورد توجه بوده و هست؛ به ویژه نوابغ و دانشمندان بشر که برای رفع اضطراب و نگرانی و دفع ضرر محتمل عقلانی از خود و همنوعان خویش همواره موضوع مرگ را مورد تحلیل قرار داده اند تا مگر به کسانی که از مرگ و حیات پس از آن به حق هراس دارند تسلای خاطر و آرامش روحی دهند.

 

زیرا سه پرسش مهم و اصولی برای آحاد انسان ها مطرح بوده و می باشد و تا پاسخ قانع کننده برای آن ها فراهم نیاورند یا جواب درستی دریافت نکنند آرام نخواهند گرفت و آن پرسش ها عبارت اند از: از کجا آمده ایم؟ برای چه آمده ایم؟ به کجا می رویم؟

 

این کتاب از چهار بخش «چرا به زندگی پس از مرگ می اندیشیم؟»، «تأثیر معاد در اندیشه و اخلاق»، «تحلیلی دیگر از معنای مرگ» ‌و«فلسفه خلقت مرگ و حیات» تشکیل شده است که بخش اول به تشریح موضوعات رابطه انسان و معاد و آمال بی نهایت پرداخته است.

 

بخش دوم کتاب نیز دربردارنده موضوعاتی همچون «ایمان به زندگی ابدی تحمیلی نیست»، «پیوستگی دوران سه گانه زندگی»،‌«ضرورت تعادا»، «تفسیر منطقی جهاد و شهادت»، «نسیم های روح پرور ابدیت»، «نقش معاد در بافت فکری و ساختار اجتماعی»، «مرگ هر یک ـ ای پسر ـ همرنگ اوست» و «امنیت فکری و روانی» است.

 

علل ترس از مرگ، مرگ نسبی است نه مطلق ومرگ در قرائت عارفان از موضوعاتی است که در بخش سوم کتاب به چشم می خورد و بخش چهارم کتاب نیز به بررسی مطالبی از قبیل جواب ابدیت خواهی انسان، کرامت انسان، بازگشت به تعادل و تعاون و یک تشبیه عالی پرداخته است.

 

در قسمت دیگری از کتاب می خوانیم: معاد، یکی از اصول بنیادین همه ادیان الهی است. در قرآن و روایات، بر این اصل، بسیار تأکید شده است، زیرا نقش بسیار سازنده ای در زندگی انسان دارد؛ به طوری که همه رفتارهای فردی و اجتماعی را در جهت رشد و صلاح، دگرگون می کند و آدمی را به وظایف خویش پایبند می سازد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب معاد و زندگی نوشته محمدباقر شریعتی سبزواری در سال 1394 با شمارگان 1150 نسخه و به قیمت 6000 تومان در 102 صفحه از سوی مؤسسه بوستان منتشر شده است./907/ن602/ق

ارسال نظرات