۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۴۳۲۶۲۸
آیت الله فقیهی مطرح کرد؛

مهم‌ترین قدم‌های رسیدن به تکامل در معنویت

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم دوری از گناه، تخلیه، تحلیه و دوری از مشتبهات را از مهمترین قدم ها در جهت تکامل معنوی عنوان کرد.
آیت الله محسن فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: هدف از خلقت رسیدن به تکامل و اوج قله سعادت است که انسان باید قدم‌هایی در این مسیر بردارد.

 

وی اولین قدم در مسیر تکامل را دوری از گناه دانست و افزود: باید تمام سعی و تلاش انسان بر این باشد که از گناه اجتناب کند زیرا گناه قلب را سیاه می‌کند و باعث می‌شود که قدم‌های بعدی تکامل مشکل شود.

 

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه تخلیه دومین قدم در مسیر تکامل است، گفت: برخی صفات رذیله هستند که انسان باید وجود خود را از آنها پاک کند مانند حسد، کبر، بخل و دیگر رذایل؛ باید قلب خود را نسبت به مردم صاف کنیم تا در انسان صفای باطن به وجود آید.

 

وی قدم سوم را تحلیه دانست و اظهار داشت: تحلیه به معنی زیور و زینت است و انسان باید به درجه‌ای برسد که نه تنها از نعمت‌هایی که دیگران دارند ناراحت شود بلکه از این که دیگران نعمتی دارند خوشحال شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آخرین قدم در مسیر تکامل را دوری از مشتبهات عنوان کرد و افزود: علما و مراجع بزرگ در اعمال خود بسیار محتاط عمل می‌کردند تا مبادا به حرامی مبتلا شوند.

 

آیت‌الله فقیهی با اشاره به عمل به احتیاط حضرت آیت‌الله احمد خوانساری که حتی اجازه نداد پزشکان وی را برای عمل جراحی بیهوش کنند، گفت: ایشان در حالی که قرآن تلاوت می‌کرد جراحی شد و حتی یک آخ هم نگفت.

 

وی به زندگی ساده و بی آلایش حضرت آیت‌الله بهجت و دیگر علما اشاره و خاطرنشان کرد: این گونه زندگی کردن به خاطر رسیدن به مقامی است که با واسطه یقین حاصل می‌شود./843/پ202/ی

ارسال نظرات