۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۳۱۴۹۰۹
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

مردم به ادای فریضه زکات باور دارند/ فراموش کردن نقش روستاییان و عشایر در پیروزی و حفظ انقلاب بی انصافی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله عالمی میزان زکات جمع آوری شده در سال زراعی جاری را 280 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مجموع مردم به ادای این فریضه باور دارند و پرداخت زکات در هیچ استانی تعطیل نیست.
آيت الله حسن عالمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری، میزان زکات جمع آوری شده در سال زراعی 94-93 را 280 میلیارد تومان را اعلام و اظهار کرد: عمده مصرف زکات برای فقرا و نیازمندان، مساجد و حسینیه ها و امور مذهبی روستاها است.


وی با اشاره به مصارف عمرانی زکات، افزود: در قانون زکات آمده است هر جا زکات بیشتر پرداخت شود دولت موظف است به همان مقدار از بودجه دولتی روی زکات بگذارد و برای عمران آن منطقه هزینه کند.


آیت الله عالمی گفت: همچنین ماه گذشته مصوبه ای در شورای زکات مبنی بر مصرف زکات برای طرح های صرفه جویی آب تصویب شد که به موجب آن نه تنها دولت بلکه وزارت کشاورزی نیز هر کدام یک برابر مبلغ زکات کمک می کنند.


دبیر ستاد زکات کشور با بیان این که زکات به غلات، انعام و طلا و نقره تعلق می گیرد اما در کشور ما مبالغ زکات عموما مربوط به کشاورزی و زراعت است، افزود: استان هایی مانند گلستان و فارس که بیشتر زمینه کشاورزی دارند در رده های بالای پرداخت زکات قرار دارند و  خراسان رضوی نیز با این که در جایگاه نخست نیست اما جایگاه قابل قبولی دارد.


مالی که زکات آن پرداخت شود از آفات و آسیب ها مصون می ماند
وی در تبیین اهمیت زکات خاطرنشان کرد: زکات، فریضه مهم دینی است و مطابق روایات، شرط قبولی نماز، پرداخت زکات است.


آیت الله عالمی با اشاره به نقش زکات در پیشبرد توان اقتصادی جامعه و رشد اقتصاد پایدار، یادآور شد: مطابق روایات اهل بیت(ع)، مالی که زکات آن پرداخت شود از آسیب ها و آفات مختلف مصون خواهد بود و با توجه به این که ریشه اقتصاد به کشاورزی برمی گردد، وقتی کشاورزی از آسیب ها مصون باشد طبعا اقتصاد کشور نیز تا حد زیادی در برابر آسیب ها مقاوم خواهد شد.


نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: پرداخت زکات به عنوان فریضه ای دینی در همیشه تاریخ وجود داشته اما سازمان یافته نبوده است که پس از انقلاب اسلامی به همت حجت الاسلام قرائتی این مهم در قالب ستاد زکات تحقق یافته است.


وی با بیان این که در مجموع مردم باور به ادای این فریضه دارند، افزود: پرداخت زکات در هیچ استانی تعطیل نیست و علت تفاوت آمار پرداخت ها نیز گذشته از تفاوت توانمندی استان ها در زمینه کشاورزی، گاها به دلیل کم اطلاعی یا کم توجهی افراد است. در مواردی هم افراد زکات را به خویشاوندان مستحق خود می پردازند که آمار آن ها ثبت نمی شود.


آیت الله عالمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه و نقش مهم روستاییان و عشایر در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی، گفت: به فرموده امام خمینی(ره)، عشایر ذخیره اصلی انقلاب هستند و فراموش کردن نقش آنان بی انصافی است.


وی با بیان این که هر حاکمیتی که پشتیبان آن اقشار سختکوش جامعه باشند قوام و دوام بیشتری دارد، تأکید کرد: عشایر و روستاییان مصداق بارز این سخت کوشی هستند؛ باید به نقش پررنگ آنان در نظام واقف و قدردان زحمات آنان باشیم.


نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با وجود روند رو به کاهش جمعیت عشایر کشور، این قشر همچنان مهم ترین نقش را در اقتصاد کشور و تولید مواد غذایی ایفا می کنند.


ویژه برنامه های دهه فجر در مناطق روستایی و عشایری
دبیر کمیته روستایی ستاد دهه فجر در پایان با اشاره به تشکیل ستادهای مردمی در بیش از 60 هزار کانون و منطقه روستایی و عشایری، اجرای 176 عنوان برنامه( در بخش های بهداشت و سلامت، اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و توسعه روستایی، اقدامات فرهنگی ورزشی، آموزش وتوسعه منابع انسانی، مسابقات قرآن و عترت) را از برنامه های گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی برای عشایر و روستاییان اعلام کرد.


آیت الله عالمی افزود: افتتاح پروژه های عمرانی آموزشی، برگزاری مسابقات و جشن های مردمی برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با قیمت های مناسب، زیارت مزار شهدا، نورافشانی در برخی روستاها و اعزام کاروان های بهداشتی، پزشکی و دامپزشکی به روستاها و خدمات رسانی، برگزاری ویژه برنامه های جشن آبادی، صدور مجوز تأسیس دهیاری ها در 1153 دهیاری و واگذاری 170 دستگاه ماشین آلات عمرانی به دهیاری ها از دیگر ویژه برنامه های دهه فجر در مناطق روستایی و عشایری به شمار می رود./930/202/ب2

ارسال نظرات