۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۶۷۴۰۰

نتایج نظرسنجی نمایشگاه کتاب امسال به زودی اعلام می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افکار سنجی متفاوتی در نمایشگاه کتاب بیست و ششم انجام شد که به زودی نتایج آن بصورت شفاف اعلام می شود.
 نمايشگاه بين المللي كتاب تهران

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید صحاف، رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افکار سنجی متفاوتی در نمایشگاه کتاب بیست و ششم انجام شد که به زودی نتایج آن بصورت شفاف اعلام می شود.

صحاف درباره نظرسنجی انجام شده در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران افزود: مقام معظم رهبری سال 91 با حضور در نمایشگاه کتاب، 8 محور را مطرح فرمودند که یکی از این محورها، بررسی رابطه استقبال مردم از نمایشگاه کتاب با سرانه مطالعه در کشور بود.

وی یادآور شد: ما بر اساس ماده 2 آیین نامه نحوه فعالیت و اختیارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی در زمینه افکار سنجی وارد شدیم زیرا بر اساس این ماده، روابط عمومی مسوول افکار سنجی و نظرسنجی عمومی دستگاهی یک سازمان است.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: پس از تایید  وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ 16 اسفندماه سال 91، موضوع افکار سنجی حرفه ای و تخصصی با همکاری مرکز افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی با موضوع مورد نظر مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت.

صحاف با اشاره به ویژگی های این نظرسنجی ادامه داد: تلاش ما بر این بود در نظرسنجی مورد نظر، از کلیشه های مرسوم دور شده و در محورهای "مقایسه وضعیت نمایشگاه تهران با دیگر نمایشگاه های کتاب و رتبه بندی جهانی آن"، "بررسی رابطه پایین بودن سرانه مطالعه با استقبال مردم از نمایشگاه"، "مطالعه تطبیقی یافته های این پژوهش با شاخص های شورای فرهنگ عمومی" و "بررسی نظرات خبرگان عرصه کتاب و تحلیل نظرات آنان" به نتایج روشنی برسیم.

وی اظهار کرد: بر اساس محورهای اشاره شده، پرسشنامه ای تهیه و از 15 تا 20 اردیبهشت ماه بین یک هزار نفر از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از سوی 18 کارشناس توزیع شد.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نتایج قابل توجه این نظرسنجی گفت:  بر اساس این نظرسنجی دریافتیم رابطه ای میان میزان سرانه مطالعه و استقبال مردم از نمایشگاه کتاب وجود نداشته که این مهم می تواند در تصمیم سازی مدیران نقشی اساسی داشته باشد و به عبارتی کسی که کتابخوان باشد در طول سال کتاب مورد نظر خود را تهیه می کند.

وی ادامه داد: در این نظرسنجی همچنین تلاش شد تا به پرسش هایی درباره درصد مطالعات غیر درسی، آشنایی با کتاب الکترونیک، جایگاه کتاب به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای مخاطبان، نحوه تهیه کتاب از سوی علاقه مندان پاسخ داده شود و به حتم نتایج این بخش از نظرسنجی در بخش های متعددی همچون توزیع کتاب می تواند اثرگذار و راهگشا باشد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: در این نظرسنجی متفاوت همچنین تلاش کردیم از انگیزه خرید کتاب از سوی مخاطبان، درصد استفاده کنندگان از بن برای خرید کتاب و سرانه هزینه خرید کتاب دست یابیم.

صحاف همچنین یادآور شد: بخشی از این نظرسنجی نیز مربوط به نمایشگاه کتاب بود و مخاطبان به پرسش هایی درباره علت حضور در نمایشگاه، خرید کتاب درسی یا غیر درسی، حضور چندباره در نمایشگاه و مسائلی از این دست پاسخ دادند.

وی گفت: سوالات این نظرسنجی به ظاهر ساده است اما تلاش ما بر این بوده کامل ترین افکارسنجی را داشته باشیم و در عین حال سوالات بصورت هدفمند و برای رسیدن به دانسته هایی خاص طراحی شده بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد درباره چگونگی انتخاب جامعه آماری برای پر کردن نظرسنجی در نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: ما هر 10 دقیقه از یکی از افرادی که در درب های ورودی و خروجی تردد می کرد درخواست می کردیم که به سوالات نظرسنجی پاسخ دهد و تلاش ما بر این بوده این نظرسنجی از یک جامعه آماری حقیقی استخراج شود.

صحاف با تاکید بر اعلام صادقانه نتایج نظرسنجی ها افزود: تلاش ما بر این نیست که به غلو نشان دهیم همه چیز در عرصه کتاب و کتابخوانی خوب است و به اصطلاح نمی خواهیم سر خود را کلاه بگذاریم.

وی ادامه داد: انتشار صادقانه نتایج این نظرسنجی و افکارسنجی هایی از این دست، به مدیران فرهنگی در تبیین سیاستگذاری ها و ارائه راهبرد برای بهبود عرصه کتابخوانی کمک خواهد کرد.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارشاد در ادامه از تلاش برای نظرسنجی درباره برگزاری همایش های فرهنگی خبر داد و یادآور شد : تلاش می شود در این نظرسنجی نیز نگاه مخاطبان درباره برگزاری همایش ها پرسیده شود و به عبارتی از طریق این نظرسنجی ها بتوان از برگزاری همایش های بیهوده جلوگیری کرد.

صحاف اعلام آمادگی کرد که مراکز افکار سنجی حرفه ای و کارشناسان این عرصه می توانند با نقدهای خود درباره نظرسنجی انجام شده در فرصت های آینده، وزارت ارشاد را در افکارسنجی بهتر و علمی تر در زمینه های مختلف کمک کنند.

وی همچنین گفت: ما مدعی نیستیم که دیگر نظرسنجی ها در نمایشگاه غیر واقعی است و به حتم همه موسسات افکارسنج قابل احترام هستند؛ تلاش ما بر این بوده نظرسنجی درستی با نگاه های کارشناسانه درباره نمایشگاه کتاب داشته باشیم که این مهم نیز قابل نقد و بررسی است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد همچنین تاکید کرد: امروز عرصه نشر نیازمند نظرسنجی است و می توان با استفاده از تجربیات گذشته، بستر ارتقاء کمی و کیفی این بخش را فراهم کرد.

صحاف اظهار امیدواری کرد که نتایج حاصل از نظرسنجی نمایشگاه کتاب بیست و ششم، حتی در مسائلی همچون تعیین متراژ و چیدمان غرفه ها اثرگذار باشد.

وی گفت که نتایج نظرسنجی در نمایشگاه کتاب، به زودی اعلام خواهد شد./959/د102/ق

ارسال نظرات